Het prachtige Koh Mook (ook wel Koh Muk genoemd) is het tweede eiland dat ik tijdens mijn trip naar Thailand bezocht. Koh Mook is een klein eilandje ten hoogte van kustplaats Trang en ligt op zo’n twee uur varen van Koh Lanta. Na een paar dagen Koh Lanta wilden we graag doortrekken naar Koh Lipe, maar omdat we eigenlijk nog niet aan snorkelen waren toegekomen besloten we onderweg een pitstop op Koh Mook te maken. Een goede keus want ik zit alweer hardop te lachen bij de herinnering aan ons korte verblijf op dit ongerepte eilandje. Mijn lieve vriendje Koen was namelijk weer in topvorm en het duurde niet lang totdat Koh Mook tot Koh Mok werd gebombardeerd.

HET IDYLLISCHE KOH MOOK

Eigenlijk begon alles heel goed. Onze boot landde direct op het hagelwitte zand van Charlie Beach (Had Farang Beach). Not bad. Koh Mook is, zeker in vergelijking met andere eilanden in de omgeving, vrij unspoiled. Het is onderdeel van menig snorkel tour, maar die toeristen blijven gelukkig niet op het eiland plakken. Er zijn dus relatief weinig accommodaties en zeker in het hoogseizoen was er op het internet amper wat te vinden.  Gelukkig konden we op Koh Lanta een kamer bij een travel agent boeken. Hoewel we blij waren met de laatste kamer op het eiland, was het wel duidelijk stapje terug. Van een heerlijk comfortabele hut gingen we nu naar een hol dat rook alsof hij al 20 jaar niet was gelucht. Maar we waren gewaarschuwd en voor een nacht die je maar €15 kost mag je niet klagen, toch? Snel terug naar het strand dus, want er stond een kano tourtje op het programma.Op een eiland als Koh Mook leek me dat namelijk echt een prachtidee.

Beach, Koh Mook, Thailand

DE SPOOKACHTIGE EMERALD CAVE

Ik wilde namelijk al dagen snorkelen en daarvoor ben je op Koh Mook aan het juiste adres . Plus: met een kano konden we ook bij dé attractie van het eiland komen: de Emerald Cave. Een grot die je vanaf de zee toegang biedt tot een klein strandje omringd door met jungle begroeide wanden. Thuis was ik bij een van mijn Pinterest avondjes op een plaatje van deze bijna spookachtig groene grot gestuit en mijn besluit stond per direct vast: daar moesten we heen.

Emerald Cave, Koh Mook, Thailand

SNORKELEN EN KLUNGELEN IN EEN KANO

Na onze eerste snorkelstop begon het geklungel al. We sloegen vrijwel direct om. Ik dankte god dat ik mijn camera niet mee had genomen en alleen mijn telefoon in de waterdichte zak had gedaan. Bij de grot ging het wederom fout (jep, gouden duo) toen bleek dat we echt een koplamp nodig hadden om levend door de grot te komen. Na een aantal vruchteloze pogingen van Koen om aan te leggen besloot ik hulp te vragen aan een vriendelijk ogende Thai. De beste man begreep me alleen niet helemaal volgens mij, want hij sprong in het water en trok mij met boot en al die grot in. Alleen. Klein probleempje: Koen zat er op dat moment niet in. Die had zich net flink opengehaald.

Toen ik eenmaal doorhad wat er gebeurde was het al te laat. Halverwege die pikdonkere grot was hij ineens gevlogen. Roepen had amper zin. Het geluid van het water dat tegen de wanden van de grot aansloeg leek wel op het gebrul van een leeuw. En die Thai zwom dus vrolijk door. Zwaaiend met mijn telefoon (please val er niet in, please!) hoopte ik Koen te spotten. Gelukkig bleek hij niet door die grot verslonden te zijn, maar trof ik hem 5 minuten later licht mokkig (Koh Mok!) en bloedend vastgeklampt aan een rots. Uiteindelijk heeft die lieve Thai ons nóg een keer door die grot geloosd en bleek het de tocht allemaal waard. Mijn foto’s doen de grot geen recht, maar dat had ik na dit geklungel ook niet verwacht.

Emerald Cave, Koh Mook, Thailand

OP EEN ONBEWOOND EILAND

Eenmaal weg uit de botenmassa leek een strandje ons wel een goed idee. Dat we een uitgestorven en ongerept exemplaar zouden aantreffen hadden we alleen niet verwacht. Eerst met enige argwaan (zitten hier enge beesten ofzo?) en later helemaal ontspannen konden we hier perfect pauzeren. Didn’t see that one coming. Uit volle borst zong ik ‘op een onbewoond eiland’ en alles was meteen weer goed.

Koh Mook, Thailand

SPECTACULAIRE ZONSONDERGANG BIJ CHARLIE BEACH

Na een lange tocht kwamen we aan het eind van de middag uitgeput, en met blaren op onze handen en wonden op onze benen terug op Charlie Beach. Fijn, want dit is het mooiste strand van het eiland en heeft de meeste faciliteiten zoals een restaurant, beach bar en massagebedden. Daarnaast ligt het aan de westkust van het eiland en kun je hier de zon prachtig in de zee zien zakken. Ik moest beloven dat we nooit meer gingen kanoen (dit was niet ons eerste kano fiasco..), maar met een biertje erbij konden we eindelijk écht ontspannen.

Charlie Beach, Koh Mook, Thailand

OH WHAT A NIGHT

De avond viel en na een korte stop in ons hol (een geliefde spot bij de lokale gekko-bevolking) wilden wij ergens lekker gaan eten. Ik wilde nog meer van het eiland zien en terug naar Charlie Beach was me te saai. De weg die ons vanaf het strand naar ons resort had gebracht liep immers ook verder de jungle in. Ik had mijn koplamp al op, maar moet toegeven dat ik, toen ik eenmaal in de provisorische tuk tuk zat, dit stuk door de bush bush niet had willen lopen. De onverlichte en verrassend lange weg leidde ons door de dichte jungle langs de huizen van de lokale zeezigeuner families die op palen boven het water leken te zweven. Alle resorts bevinden zich vlakbij het strand en op zo’n 10 minuten lopen van de stranden zie je in het ‘binnenland’ dus echt een heel ander stukje Thailand.

We aten een heerlijke en supergoedkope maaltijd in het enige dorpje op het eiland en ik kon niks anders dan genieten. Een nacht is eigenlijk veel te kort voor een eiland als Koh Mook. Daar ben ik die nacht overigens nog wel even op teruggekomen, want die nacht was echt vreselijk. Muggen, gekko’s, een gebrek aan zuurstof. Lesje geleerd. Call me a flashpacker, maar dat soort ellende is ieder geval niet aan mij besteed.

WAT TE DOEN OP KOH MOOK

• Boek je accommodatie bij een travel agent. Eigenlijk is dit een vrij algemene tip voor Thailand, maar dit kwam bij Koh Mook bijzonder goed van pas. Ik had nog nergens over deze mogelijkheid gelezen, maar het beviel ons zo goed dat we het op deze manier bleven doen. Huisjes die online ‘vol’ zijn, kun je hier vaak wel boeken en ze regelen ook nog eens je reis van deur tot deur. No scamming (ik heb het nagerekend: je betaalt er niks voor en al was het zo, dan had ik het met liefde gedaan), wél relaxing.
  • Op Koh Mook kun je niet pinnen! Zorg dus voor voldoende cash. Er is wel een klein supermarktje aanwezig bij Charlie Beach en ook in het kleine dorpje vind je wat winkeltjes.
  • Wat verblijf betreft zou ik (mits je een low-budget hol prefereert) lekker voor Charlie’s resort gaan. Ik ga niet liegen, ik betaal graag voor een klein beetje extra comfort en ik was erg jaloers op het zwembad met poolbar.