SOCIAL MEDIA TRENDSAls social media geek  (mijn artikel met de 7 beste social media tools al gelezen?) zit ik natuurlijk bovenop social media trends. Voor mijn scriptie over social media strategieën en mijn werk noodzakelijk, maar stiekem vind ik het gewoon ook heel leuk.

Om deze reden werd ik een paar weken gevraagd om een presentatie op een blogger evenement gegeven. Op het Beyond Boarders blogger event, dat door Verkeersbureaus.info en Endemol werd georganiseerd, zou ik een praatje van zo’n 10 minuten over tourism boards (FIY: dit zijn door de overheid gesubsidieerde organisaties die het toerisme in een land/streek/stad reguleren en promoten), social media én bloggers houden. Ondanks dat ik wist dat ik heus veel over het onderwerp kan vertellen, was dat best spannend natuurlijk. Ik was dan ook behoorlijk verbaasd dat ik uiteindelijk toch meer dan een half uur heb geluld!

Ik heb hier een aantal social media trends besproken die de komende tijd steeds belangrijker worden. Benieuwd?

DE 6 BELANGRIJKSTE SOCIAL MEDIA TRENDS

  • VISUAL IS THE NEW BLACK

Visuele content wordt steeds belangrijker, want let’s be honest: mensen willen vooral mooie plaatjes zien. Google mag dan dol op flinke lappen tekst zijn, wanneer je de aandacht van je lezers wilt hebben dan zul je het toch vooral van visuele content moeten hebben. Ook social media zelf wordt steeds meer visueel. Trek de aandacht naar jouw post door ze van goede visuals te voorzien. Versterk je tweets door ze van een afbeelding te voorzien en zorg ervoor dat de foto’s bij je Facebook posts van goede kwaliteit zijn en in het oog springen. Of wat dacht je van infographics?

  • VIDEO IS THE KEY TO SUCCESS

Nee, dit betekent niet dat gelijk je denkbeeldige pen aan de wilgen kunt hangen. Maar een mooie video zorgt in veel gevallen voor de perfecte aanvulling aan een goed artikel. Het zal waarschijnlijk geen verrassing zijn dat vloggers booming zijn, maar ook wanneer je niet staat te springen om voor de camera te duiken kun je deze trend in je voordeel gebruiken.

Wanneer je net als ik een travel blogger bent zou je voor sfeervideos kunnen kiezen. Omdat je een video van geluid kunt voorzien, heeft je visual hierdoor veel meer emotie en vertelt het een verhaal. Het roept meer gevoel op. Met name korte en kwalitatieve videos die je op alle kanalen kunt promoten gaan we in de toekomst steeds meer zien.

  • TRANSPARANTIE

Let’s be honest, de meest populaire Instagram accounts zeggen vrijwel niks meer over diegene die achter al die prachtige foto’s zit. En hoe mooi deze feeds ook zijn, people want the real deal. Zien wie er achter die plaatjes zit zonder al die mooie opsmuk. Niet voor niets zie je dat er in de reclamewereld steeds meer (quasi) authentieke mensen worden gebruikt omdat mensen dat neppe plaatje zo langzamerhand wel zat zijn.

Wees dus eerlijk en open en niet bang om te laten zien wie je bent. Een keer een pukkel op een foto? So be it. Het maakt jou menselijk en dat is wat jouw lezers willen zien.

  • THE RISE OF SNAPCHAT

Eerlijk is eerlijk, tot een maand geleden had ik geen flauw idee hoe Snapchat werkte. Ik zag simpelweg de meerwaarde van deze app niet. Maar sinds Snapchat een tijdje geleden de stories feature introduceerde, is het platform ineens wél interessant geworden. In Amerika is Snapchat op dit moment al booming en als je het mij vraagt gaat het hier deze kant ook op.

Als je slim bent speel je hier op in en begin je ook met het maken van deze stories. Misschien is het je opgevallen dat de laatste tijd steeds ineens steeds meer bloggers snapchat op hun social media accounts promoten. Waarom? Het is transparant (yay!) en past perfect in het storytelling plaatje. Het geeft volgers meer dan ooit een kijkje in hun leven en maakt een einde aan al die mooie Insta-opsmuk.

> Mocht je mij overigens willen volgen (jaaa!) mijn gebruiksnaam is grabyourbagsnl !

  • USER GENERATED CONTENT

Ik hoor het je denken – wat is dat? Onder user generated content valt alle media die niet door professionals maar door consumenten wordt gemaakt. Denk hierbij aan foto’s, blogs, verhalen: noem het maar op. Misschien is het je al eens opgevallen dat steeds meer bedrijven foto’s en reviews van hun tevreden klanten reposten.

Waarom dit interessant is voor bloggers, is omdat je jezelf hierdoor kunt showcasen. Wanneer je dus een foto van jouw reis plaatst, voorzie die foto dan met de hashtag die bij de betreffende bestemming hoort. Een beetje googelen en je vind zo het betreffende Facebook/Instagram/Twitter account. Taggen is ook een optie, al kunnen grote accounts dit waarschijnlijk niet allemaal bijhouden waardoor jouw foto misschien verloren gaat.

  • WEES MOBILE-FRIENDLY

Social media wordt steeds meer op mobiele telefoons gebruikt. Door de groei van Instagram en Snapchat verschuift het gebruik steeds meer die kant op. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw mooie content. Zorg dat wanneer je filmpjes plaatst deze óók op telefoons te bekijken zijn en het niet uren duurt voor ze laden. Bovendien is het natuurlijk héél belangrijk dat jouw website responsive is, maar hopelijk is dat anno 2015 een overbodige vraag..

Wat denk jij van deze trends? Speel je hier al op in?